tiktok

1. Hoeveel gebruikers heeft TikTok?

TikTok werd gelanceerd in september 2016 en in de drie jaar sinds de lancering is het veilig om te zeggen dat het in populariteit is geëxplodeerd. TikTok heeft wereldwijd 800 miljoen actieve gebruikers (Datareportal, 2020). Dat maakt TikTok 9e in termen van sociale netwerksites, vóór bekendere sites zoals LinkedIn, Twitter, Pinterest en Snapchat.

Het is interessant om erop te wijzen dat 150 miljoen actieve dagelijkse gebruikers zich in China bevinden, die meestal de Chinese versie van de app gebruiken, genaamd Douyin. TikTok is bijzonder enthousiast ontvangen door veel Aziatische landen zoals Cambodja, Japan, Indonesië, Maleisië, Thailand en Vietnam. Om je een idee te geven van hoe andere apps presteren in vergelijking, het kostte Instagram zes jaar vanaf de lancering om hetzelfde aantal maandelijkse actieve gebruikers te krijgen dat TikTok in minder dan drie jaar wist te bereiken. En voordat Facebook hetzelfde maandelijks aantal actieve gebruikers bereikte, duurde het bijna vier jaar. 

2. Hoeveel downloads heeft TikTok?

TikTok is verreweg een van ’s werelds meest gedownloade apps van de afgelopen jaren en heeft in 2019 in één jaar zowel de 1 miljard als de 1,5 miljard downloads in de App Store en Google Play overtroffen.

De app bereikte zijn eerste miljard pas in februari 2019 en het duurde iets minder dan acht maanden om een ​​half miljard meer te verdienen – cijfers die ronduit indrukwekkend zijn.

Uit de nieuwste TikTok-statistieken blijkt dat de app van januari tot november in 2019614 miljoen keer is gedownload (Sensor Tower, 2019). Dit is een stijging van zes procent op jaarbasis ten opzichte van het voorgaande jaar en ligt duidelijk op schema om het totale aantal downloads van 2018 te overtreffen.

Als de groeicijfers aanhouden, betekent dit dat de app waarschijnlijk de derde meest populaire niet-gaming-app van 2019 is, net achter WhatsApp en Facebook Messenger met respectievelijk 707,4 miljoen en 636,2 miljoen installaties. Het zal ook de sociale mediagigant Facebook zelf en Instagram overtreffen. 

Interessant is dat TikTok van de vijf bovengenoemde apps de enige is die geen eigendom is van de Facebook-groep. En als je meer bewijs nodig hebt van de populariteit van TikTok, dan is hier nog een. Ondanks de relatief recente lancering eind 2016, is TikTok terechtgekomen in de lijst van de tien meest gedownloade apps van het afgelopen decennium, met een zevende plaats voor zelfs YouTube en Twitter, die al veel, veel langer bestaan.

3. TikTok is de meest gedownloade app in de Apple App Store

Als de vorige TikTok-statistiek je niet verbaasde, zal deze je zeker wegblazen. 

Vanaf Q1 2019 is TikTok de meest gedownloade app in de Apple App Store, met 33 miljoen downloads in één kwartaal (Sensor Tower, 2019). De app verslaat sterk YouTube, Instagram, WhatsApp en Facebook Messenger, die de top vijf compleet maken. 

Bovendien is dit het vijfde opeenvolgende kwartaal van TikTok als de meest gedownloade app in de Apple App Store. Dit betekent dat TikTok niet alleen in staat is om zijn huidige gebruikersbestand sterk te houden, maar het evolueert ook voortdurend om een ​​nieuw en groeiend gebruikersbestand aan te trekken.

Maar TikTok lijkt populairder onder iPhone-gebruikers dan Android-gebruikers – TikTok is ‘slechts’ de derde meest gedownloade app op Google Play, achter WhatsApp en Facebook Messenger. 

Toch is Q1 2019 het best presterende kwartaal van de app tot nu toe, met 188 miljoen nieuwe gebruikers – een stijging op jaarbasis van 70 procent ten opzichte van de 110 miljoen nieuwe gebruikers die het in Q1 2018 registreerde.

Als verder bewijs van de recente groeiende populariteit van de app overschreed TikTok ook de grens van één miljard voor app-installaties in de App Store en Google Play wereldwijd. Dit was grotendeels te danken aan de 667 miljoen eerste downloads in 2018, die het naar de vierde plaats op de lijst van meest gedownloade niet-game-apps van het jaar brachten.

4. TikTok App verovert de tieners van de wereld

TikTok heeft echt de spijker op de kop geslagen als het gaat om interactie met de jongeren van de wereld. Het is misschien een beetje een hoofdschraper voor de oudere generaties, maar TikTok is geen nieuws voor de tieners van de wereld. 41 procent van de TikTok-gebruikers is tussen de 16 en 24 jaar oud (Globalwebindex, 2019). 

De app voor sociale media is een hype onder jongeren, maar veel volwassen gebruikers van sociale media hebben er nog nooit van gehoord en je vraagt ​​je misschien af ​​waarom. Simpel gezegd – het is door design. Om te beginnen kon de populariteit van TikTok bij de jongere generatie worden verklaard door het feit dat de app-makers vanaf het begin besloten te kiezen onder de 18 jaar als hun doelgroep. In zekere zin kun je zeggen dat TikTok-makers de jongere generatie beter hebben begrependan concurrerende apps. Met hun doelgroep vanaf het begin gespecificeerd, hebben ze de gewoonten en voorkeuren van deze leeftijdsgroep begrepen, waardoor ze een app voor sociale media hebben gemaakt die hun publiek precies geeft waarnaar ze op zoek zijn. Met TikTok kunnen gebruikers grappige video’s maken en delen terwijl ze zingen, dansen of lip-synchroniseren met hun favoriete nummers. Het stelt het jongere publiek in staat zich op een creatieve manier uit te drukken, of dat nu is door te dansen, te zingen of een of andere vorm van komedie te doen. Als je het op deze manier ziet, is het geen verrassing waarom het zoveel hype heeft veroorzaakt onder de tieners van de wereld. 

5. TikTok-gebruik per land

Een groot deel van de downloadboost van TikTok in 2019 kwam uit Azië, en meer specifiek uit India.

Alleen al in 2019 (vanaf november 2019) was India verantwoordelijk voor 277,6 miljoen downloads , die bijna de helft (45 procent) uitmaken van het aantal downloads in het hele jaar (Sensor Tower, 2019). Dit is ook 60 procent van het totale aantal downloads in India. Met andere woorden, zes van de tien downloads van de TikTok-app in India vonden plaats in 2019. 

India wordt gevolgd door China en de Verenigde Staten met respectievelijk 45,5 miljoen (7,4 procent) en 37,6 miljoen (zes procent) downloads. 

Deze downloadcijfers voor 2019 zijn ook eerder representatief voor de all-time downloads van de app. Van het totale aantal downloads van de TikTok-app tot nu toe komt 466,8 miljoen (of 31 procent) uit India. Dat is meer dan het dubbele van de 173,2 miljoen downloads uit China. Samen vormen deze twee landen meer dan 40 procent van het totale aantal TikTok-app-downloads.

Ter vergelijking: het aantal downloads in de VS bedraagt ​​123,8 miljoen, wat 8,2 procent van het totaal uitmaakt. 

TikTok is zich volledig bewust van zijn groeiende populariteit in het Zuid-Aziatische land en past zijn platform aan om tegemoet te komen aan de lokale en diverse bevolking. In zijn huidige vorm ondersteunt het 15 Indiase talen en vermarkt het zichzelf door middel van het recente onderwijsprogramma dat in het land wordt gelanceerd

6. Hoeveel tijd besteden gebruikers gemiddeld dagelijks aan TikTok?

Als het gaat om de dagelijkse tijd die op TikTok wordt doorgebracht, besteden gebruikers gemiddeld 52 minuten per dag aan de app (BusinessofApps, 2019). Dit betekent dus dat mensen de app voor sociale netwerken dagelijks gebruiken voor het maken en delen van korte video’s van zichzelf of voor het bekijken van de bestaande overvloed aan TikTok-video’s die naar het platform zijn geüpload. Hoe dan ook, ze doen het elke dag bijna een uur. 

Laten we eens kijken hoe andere sociale mediasites presteren in vergelijking met TikTok. Mensen brengen bijna evenveel tijd door op Instagram (53 minuten) en iets minder op Snapchat (49,5 minuten). Facebook neemt het voortouw met gebruikers die dagelijks gemiddeld 58,5 minuten op het sociale mediaplatform doorbrengen . En voor marketeers kan dit allemaal heel belangrijk zijn om te weten. Dat komt omdat hoe meer tijd mensen aan deze apps besteden, hoe groter de kans is dat ze advertenties te zien krijgen.

7. In hoeveel landen is TikTok beschikbaar?

Vanaf 2019 is TikTok beschikbaar in 155 landen (Apptrace, 2019). Het is ook beschikbaar in 75 talen. Dit dekt een groot deel van de bevolking. 

Wat nog interessanter is om op te merken, is hoe TikTok in zo’n korte tijd zo’n enorm publiek wist te verzamelen, terwijl het groeide naar nieuwe markten. Om te beginnen behoorde het grootste deel van het westerse publiek van TikTok tot Musical.ly, en voor het oosterse publiek hebben ze een aparte versie van de app genaamd Douyin, waar ze veel meer bekend mee zijn. TikTok heeft het bijzonder goed gedaan met het laten groeien van zijn Aziatische volgers. Alleen al in Thailand is de app meer dan 10 miljoen keer gedownload . En in India zijn er nu meer dan 20 miljoen actieve gebruikers van de app. 

Als marketeer kan deze TikTok-statistiek interessant voor u zijn wanneer u uw marketinginspanningen overweegt op basis van uw doelgroep. Met TikTok heb je de mogelijkheid om een ​​publiek te bereiken in 155 verschillende landen. En statistisch gezien is de kans zeer groot dat uw publiek zich ergens in deze landen bevindt. 

8. Negen van de tien TikTok-gebruikers gebruiken de app meerdere keren per dag

Driekwart van alle apps wordt gedownload, één keer geopend en vervolgens volledig vergeten. Met de volgende TikTok-statistiek kun je er zeker van zijn dat TikTok in het resterende kwart valt.

90 procent van alle TikTok-gebruikers heeft dagelijks toegang tot de app. Niet alleen dat, ze zijn extreem actief in de app. Een onderzoek naar het gedrag van TikTok-gebruikers in een tijdsbestek van een maand laat zien dat 68 procent van de TikTok-gebruikers de video van iemand anders bekijkt en 55 procent hun eigen video’s uploadt (Globalwebindex, 2019).

Er lijkt ook een verschil te zijn in het kijken en delen van gewoonten, waarbij de eerste een duidelijke voorkeur heeft bij TikTok-gebruikers.

Om dieper te graven, kunnen er enkele voor de hand liggende redenen zijn waarom er een voorkeur is voor het bekijken van bestaande inhoud boven het publiceren van uw eigen inhoud. Sommige gebruikers geven misschien de voorkeur aan TikTok als een bron van entertainment. Maar ondanks het feit dat gebruikers actiever naar bestaande inhoud kijken, is er nog steeds een verbazingwekkend aantal mensen dat hun eigen video’s deelt. Dit toont ook de creatieve vrijheid en eenvoud van TikTok aan als een sociaal platform.

9. Groeiend aantal Amerikaanse volwassenen Gebruik TikTok

We hebben nog een fascinerende TikTok-statistiek die ons helpt de demografische gegevens van TikTok-gebruikers beter te begrijpen. Kortom, Amerikanen houden van TikTok. 26,5 van de 500 miljoen maandelijks actieve gebruikers komt uit de Verenigde Staten . Deze statistiek combineert de downloads van TikTok van zowel Android als iOS. 

Maar hoewel de app nog steeds overweldigend populair is onder tieners , laten de nieuwste cijfers een verschuiving zien van deze trend. 

Afgezien van lichte dalingen in het derde kwartaal van 2018, is het aantal Amerikaanse volwassenen dat TikTok gebruikt de afgelopen jaren vrijwel constant gestegen (Marketingcharts, 2019).

Aan het begin van het vierde kwartaal van 2017 waren er 2,6 miljoen Amerikaanse volwassen TikTok-gebruikers. Slechts 12 maanden later is dat bijna verdrievoudigd tot 7,2 miljoen. Sinds september 2018 is het TikTok-gebruik onder Amerikaanse volwassenen exponentieel toegenomen – verdubbeling en bereikte 14,3 miljoen in slechts zes maanden. 

In minder dan 18 maanden groeide het aantal volwassen TikTok-gebruikers in de VS 5,5 keer.

Een van de belangrijkste factoren die bijdragen aan de plotselinge populariteitstoename van TikTok vanaf september 2018 kan worden toegeschreven aan The Tonight Show met Jimmy Fallon in de hoofdrol. Als onderdeel van het segment van de show, The Tonight Show-host, moedigde Fallon kijkers aan om deel te nemen aan een reeks uitdagingen die worden gehost door de TikTok-app. Als resultaat van deze samenwerking ervoer TikTok een enorme piek in betrokkenheid en downloads. 

10. Gemiddeld aantal bekeken video’s op TikTok

Als het gaat om het gemiddelde aantal video’s dat op TikTok wordt bekeken, werden er per jaar meer dan 1 miljoen video’s per dag bekeken (Influencermarketinghub, 2018). Het verbazingwekkende is dat het binnen een jaar na de ontwikkeling van TikTok deze mijlpaal van 1 miljoen views per dag bereikte. 

Deze TikTok-statistiek is op zichzelf het bewijs dat je aandacht moet gaan besteden aan deze sociale mediasite. Zoals eerder vermeld begon de app aanvankelijk te groeien toen hij in 2017 zijn rivaal Musical.ly verwierf. Na de fusie van de twee apps was er geen terugblik meer. Op deze manier had TikTok niet alleen een vlotte toegang tot de markt, maar speelde het ook in op de behoeften van een bestaande markt. Maar het is belangrijk om niet te vergeten dat de omvangrijke gebruikersbasis van TikTok niet alleen te danken is aan een groei in westerse markten, maar ook aan een effectieve groei in opkomende markten zoals China en India. 

Content en community waren een grote speler in het stimuleren van de groei van TikTok in een zeer korte tijd. Vanaf dat moment bleef TikTok groeien en bereikte het een nieuw publiek. 

Conclusie 

Het is dus veilig om te zeggen dat TikTok veel meer doet dan alleen Vine of andere vergelijkbare sociale media-apps vervangen. Hoewel TikTok misschien concurreert met de grote spelers op de markt, heeft het platform een ​​ander doel dan YouTube, Instagram of Snapchat. TikTok is een platform dat voornamelijk is gericht op makers van inhoud. En het gemak waarmee iedereen een contentmaker kan worden, is een van de vele factoren die TikTok een voordeel geeft ten opzichte van de concurrentie. Met deze TikTok-statistieken in gedachten, kun je de nieuwe gebeurtenissen op sociale media op een betere manier begrijpen. Deze statistieken bewijzen ook dat, of je nu een social media-marketeer of een social media-gebruiker bent, TikTok geen kracht is die licht opgevat moet worden. Het is tijd om serieus aandacht te besteden aan TikTok.

Rate this post

Door admin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *