Het nut van Facebookevenementen en waar je ze voor gebruikt

facebook evenement

Facebook evenementen kunnen door iedereen worden aangemaakt. Of je nu een privé-evenement voor je beste vrienden wilt aanmaken of een openbaar evenement voor de hele buurt of zelfs voor letterlijk iedereen op Facebook. Het is een manier om erachter te komen hoeveel mensen geïnteresseerd zijn in jouw evenement. Ook kun je hen op deze manier gemakkelijk bereiken. Vooral wanneer je doelgroep uit jongeren bestaat, is de kans groot dat bijna al die jongeren een Facebook account hebben en jouw evenement zullen spotten.

Is een Facebook event aanmaken helemaal gratis?

Het aanmaken van een Facebook evenement is helemaal gratis. Het maakt daarbij niet uit of je deze via je persoonlijke Facebookprofiel aanmaakt of via een bedrijfspagina. Als het aankomt op de promotie ervan, heb je de keuze om hiervoor te betalen. Zo kun je een advertentie aanmaken, waarvan je zelf bepaalt hoe deze eruit komt te zien, aan wie hij getoond moet worden en hoeveel geld je eraan wilt besteden. Wil je liever eerst kijken hoe je bereik toeneemt als je er geen geld in stopt? Vraag dan je Facebookvrienden en –vriendinnen om je evenement te delen op hun tijdlijn en of zij hun eigen Facebookvrienden ook willen uitnodigen.

Welke voordelen heeft een Facebook evenement aanmaken?

Vooral voor bedrijven kan het heel zinvol zijn om een Facebook evenement aan te maken. Op Facebook heb je veel bereik en het aanmaken van zo’n evenement is gratis. Ook het promoten ervan hoeft je in principe geen geld te kosten. Daarnaast richt je je niet alleen op de doelgroep die je voor ogen had, maar wellicht ook op andere mensen die geïnteresseerd zijn. Daarnaast is Facebook toegankelijk en kun je via dit kanaal gemakkelijk vragen van (potentiële) klanten beantwoorden. Doordat mensen kunnen aangeven of zij aanwezig zijn of niet, maak je van tevoren gemakkelijk al een schatting van het aantal bezoekers.

Waarin verschillen Facebook evenementen van normale evenementen?

Wanneer je niet heel bekend bent met socialmediaplatforms is het misschien vreemd om te horen dat iemand een Facebook evenement start. Dit betekent niet dat iedereen achter zijn laptop of smartphone zit op het moment dat een evenement plaatsvindt. Het betekent eigenlijk dat je een online uitnodiging aanmaakt voor een gerichte groep mensen of voor vrijwel iedereen die interesse heeft in jouw evenement. Je bepaalt zelf hoe klein- of grootschalig je evenement wordt.

Het één versterkt het ander

Een Facebook evenement is dus geen vervanging van een echt evenement. Meestal wordt het ingezet als promotiemiddel, voorafgaand aan het daadwerkelijke evenement. Het is een manier om bekendheid te vergaren en mensen te informeren over het evenement. Zo kun je vooraf foto’s of video’s plaatsen om de interesse van mensen te wekken en een link beschikbaar stellen voor de eventuele kaartverkoop. Ook na het evenement is er nog veel mogelijk via een Facebook evenement. Wat dacht je van bezoekers die een oproep kunnen plaatsen als zij iets verloren zijn of het bedrijf zelf dat foto’s van het evenement wil delen?

De voordelen van een Facebook evenement

Zo’n Facebook evenement brengt flink wat voordelen met zich mee. Laten we ze nog even op een rijtje zetten en er een paar aan toevoegen:

  •         Het is gemakkelijk en eenvoudig om een Facebook evenement aan te maken;
  •         Tegenwoordig heeft bijna iedereen Facebook, dus jouw doelgroep waarschijnlijk ook;
  •         Het is gratis;
  •         Je kan eventueel kiezen voor betaald promoten als je dat wilt;
  •         Het is zowel vooraf als achteraf een handig hulpmiddel;
  •         Je kunt mensen vooraf toegangskaartjes laten kopen;
  •         Je kunt een schatting maken van het aantal verwachte bezoekers;
  •         Door regelmatig berichten te plaatsen wek je de nieuwsgierigheid van mensen;
  •         Het is vooraf, tijdens en achteraf mogelijk om servicevragen te beantwoorden.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *