Bij de verkoop van bepaalde producten of een dienst is het belangrijk dat je je klantenbestand blijft vergroten. Dat betekent dat je nieuwe klanten moet blijven aantrekken. En waar kun je dit eenvoudiger doen dan via het internet? Tegenwoordig bevindt bijna iedereen zich op het internet, dus jouw doelgroep hoogstwaarschijnlijk ook. Als je een website maakt waar je jouw nieuwe potentiële klanten naar toe kunt halen, is de kans groot dat zij vervolgens iets van je kopen. Maar waar moet je daarbij op letten?
SEO; de magische tool voor succes
Heb je weleens gehoord van SEO? Dit staat voor Search Engine Optimalization. Het is het optimaliseren van een website, door middel van de juiste zoekwoorden en andere belangrijke onderdelen die je ‘achter de schermen’ regelt. Een goede SEO zorgt ervoor dat een website hoger aangeschreven wordt in de zoekresultaten op Google. Wanneer iemand dan op Google een zoekterm invult waar jij met je keywords op inhaakt, is de kans groot dat jouw website aan de internetgebruiker getoond wordt en dat hij of zij een kijkje neemt op je website.
Wat je verder moet weten
Je hebt nu een (nieuwe) potentiële klant naar je website gelokt. Eenmaal gearriveerd is het voor zo iemand wel handig als jouw website er netjes uitziet en naar behoren werkt. Dat houdt in dat de lay-out, productfoto’s en teksten er aantrekkelijk uitzien, maar ook dat de website gebruiksvriendelijk is. Zo mag de laadtijd niet te lang zijn en is het belangrijk dat iemand zijn of haar doel gemakkelijk kan bereiken. Als dat doel iets kopen is, zorg er dan voor dat jouw website of webshop een bestelproces heeft dat niet te ingewikkeld in elkaar steekt. Duurt het te lang dan, is de kans groot dat je website verlaten wordt voordat er een bestelling is gedaan.
Beter gevonden worden in Google? Lees deze tips
Ben je verkoper van één of meerdere producten of van specifieke diensten? Het kan enorm helpen wanneer je jezelf ook online zichtbaar maakt. Op die manier vergroot je je bereik en kun je jezelf ook internationaal bekend maken. Omdat tegenwoordig haast iedereen gebruikmaakt van het internet, is de kans groot dat jouw doelgroep hier ook aanwezig is. Nu alleen nog een manier bedenken om met hen in contact te komen. Wat dacht je van een eigen website die hoog scoort in Google?
Zorg voor een goede basis
Een website maken is op zich niet heel ingewikkeld. Wel moet je verstand hebben van de technische kant, bijvoorbeeld van SEO. Dat staat voor Search Engine Optimalization en het zorgt ervoor dat je website beter wordt herkend door zoekmachines. Het gevolg daarvan is dat jouw website hoger aangeschreven wordt wanneer iemand zoekopdrachten gebruikt die passen bij jouw website en de SEO daarvan. Heb je hier niet zoveel verstand van, zoek dan iemand die jou hierbij wil helpen of die de klus van je wil overnemen. Het is de basis voor een goede website en extra goede verkoopcijfers, dus het is de investering meer dan waard.
En bouw daarop verder
Staat je website als een huis? Dan wordt het tijd voor de vormgeving en inhoud ervan. Zorg voor een mooie, nette lay-out die past bij wat je wilt uitstralen. Ook is het belangrijk om kwalitatief hoogwaardige foto’s te gebruiken, waarop jij het gebruiksrecht hebt. Wil je online verkopen, dan is een webshop vaak een goed idee. Zorg er dan wel voor dat je webshop gebruiksvriendelijk is, snel werkt en dat het bestelproces gemakkelijk te doorlopen én te voltooien is. Als het allemaal te lang duurt of te ingewikkeld is, klikken mensen snel weg. En dat wil je natuurlijk voorkomen.